“Dus nu zou ik het ook kunnen?” | Dat is de vraag die iedereen zich zou kunnen stellen wanneer je het hebt over het graven met onze nieuwste aanwinst: De allereerste in Europa in bedrijf gestelde Komatsu PC210LCi-EO iMC 2.0 rupskraan. In de basis is het antwoord op deze vraag “ja!”.

Dit komt omdat de rupskraan is voorzien van de nieuwste generatie “intelligent machine controle (iMC 2.0)”. De graafbeweging inclusief de hoekverdraaiing van de kantelbak gebeurt op de juiste hoogte volgens een digitaal 3D-model zonder dat ingrijpen van de machinist noodzakelijk is.


Slimme techniek zorgt voor efficient werk en CO2 reductie
De Stage V motor in deze rupskraan is super zuinig en levert een mooie bijdrage aan het verder terugdringen van onze CO2 footprint. Toch denken wij dat de motor niet de grootste CO2 besparing oplevert. Jacco Meijerhof: ”De grootste CO2 reductie wordt bereikt doordat de GPS besturing de ogen van de machinist ondersteunt bij het optimaal ontgraven volgens het ingestelde 3D profiel. Graven wordt meer een kwestie van continu een volle bak pakken en hierdoor zijn er minder graafbewegingen nodig om het werk klaar te krijgen”. In minder tijd hetzelfde werk uitvoeren levert daarom een nog grotere reductie van CO2-uitstoot dan de Stage V motor.

Machinist Tonny Ilbrink werkt al sinds 2012 met GPS op zijn vorige Komatsu rupskraan. Voor Hofmeijer en voor Tonny is 2020 weer een volgende stap in de techniek.

De machine is maandag 7 september afgeleverd op een project dat Hofmeijer uitvoert voor Natuurmonumenten in Putten. Het op de juiste hoogte plaggen van het weiland is een typisch voorbeeld van een project waar de PC210LCi-EO uit de verf komt.

De grootste CO2 reductie wordt bereikt doordat de GPS besturing de ogen van de machinist ondersteunt bij het optimaal ontgraven volgens het ingestelde 3D profiel.

In deze video laat Jacco zien hoe de kraan in de praktijk gebruikt wordt.